Senin, 30 Januari 2012

Free Ebook 100 Hadits Dhoif dan Palsu

| Senin, 30 Januari 2012 | 0 komentar

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله , وبعد:

Inilah koleksi 100 Hadis Dha'if dan Palsu yang telah dihimpunkan oleh Syeikh Ihsan bin Muhamad bin 'Ayis al-Utaibi. Telah selesai usaha penterjemahan ke Bahasa Melayu pada 9/3/2003.

Penterjemahan koleksi 100 hadis dha'if dan palsu ini telah dilaksanakan secara bertahap-tahap di diskusi al-ahkam.net. Perbincangan mengenainya boleh dibaca di sini:

Tujuan penterjemahan Koleksi 100 Hadis Dha'if dan Palsu ini adalah untuk mendidik diri kita sendiri agar berhati-hati terhadap periwayatan Hadis Dha'if dan Palsu. Di samping itu ia juga akan cuba disebarkan kepada orang ramai melalui media internet, samada melalui web, forum, senarai mel atau sbgnya. Tujuannya adalah untuk mendidik masyarakat serta memberi peringatan kepada mereka tentang mara bahaya Hadis Dha'if dan Palsu. Agar mereka dapat menjauhkan diri dari meriwayatkannya dan mengamalkannya.

Usaha penterjemahan ini juga adalah atas dorongan dan galakan dari semua ahli diskusi al-ahkam.net.

Kredit kepada semua ahli diskusi dan para moderator al-ahkam online.

Terjemahan Hadis no 1 hingga 56 telah dilakukan oleh saya dengan segala kekurangan dan kelemahan.

Manakala Hadis 57, 58, 59 dan 60 telah diterjemahkan oleh al-Ustaz Pendekar.

Dan, Hadis 61 hingga 100 telah diterjemah oleh saya dan juga ustaz Khairul Abrar.

Apa yang diharapkan ialah, para pembaca tidak lupa untuk mendoakan kesejahteraan dunia dan akhirat ke atas para penterjemahnya, penyusun asalnya dan kepada semua yang terbabit.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، والحمد لله رب العالمين

Penterjemah:
zain y.s


Ditulis Oleh : Unknown ~ Blog Pribadi Abu Iram Al-Atsary

Selamat, Anda sedang membaca artikel saya yang berjudul Free Ebook 100 Hadits Dhoif dan Palsu - Artikel ini diposting oleh Unknown pada hari Senin, 30 Januari 2012. Terimakasih atas kunjungan Anda serta kesediaan Anda membaca artikel ini. Jangan lupa like ke akun facebook anda untuk berbagi - Kritik dan saran dapat anda sampaikan melalui Buku Tamu Kami. By. Abu Iram Al-Atsary.

0 komentar:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Posting Komentar

Tulis Komentar Anda Disini:

 
© Copyright 2010. yourblogname.com . All rights reserved | yourblogname.com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com - zoomtemplate.com